KOSTREFORM

Er du sur? Spis sitron…

Sitron blir basisk i kroppen, melk blir sur. Visste du at matens effekt på oss ikke har noe å gjøre med dens opprinnelige pH-verdi?

Ernæringsfysiolog ved
Dr. Lindbergs klinikk
Anna Ingwardo

Sitroner er sure, men sluttresultatet etter fordøyelse er sterkt alkalisk, altså basisk. Dermed er sitroner basedannende i kroppen.
– Vårt inntak av frokostblandinger, animalske og foredlede matvarer er for høyt, sier Dr. Fedon Lindberg.
-Og vi spiser for lite frisk frukt og grønt, som også bidrar til et mer syredannende kosthold. Det virker negativt på helsa vår.
-Vi spiser dobbelt så mye rødt kjøtt som fisk og fjærkre. Min anbefaling er at 60-70 prosent av maten kommer fra planter. En betydelig del kan med fordel være rått, og resten så skånsomt oppvarmet/bearbeidet som mulig.
Kjøtt er alkalisk før fordøyelse, men legger igjen en sur restkomponent. Kjøtt er altså syrefremmende, som andre animalske produkter. Det betyr ikke at vi skal slutte å spise kjøtt eller annet animalsk, men vi skal passe på at maten vår er balansert.

Matens kjemi
Etter fordøydelsen frigjør  mat en syre- eller baserest i blodet. Frisk frukt, grønnsaker, røtter, rotknoller, nøtter og belgfrukter frigjør en alkalisk rest-ingrediens.
Korn, fisk, kjøtt, fjørfe, skalldyr, ost, melk og salt gir en sur rest-ingrediens.
Vi spiser mye mer foredlede matvarer, og mye mindre frisk frukt og grønt.
Altså en mer syredannende diett.

Et PH-mirakel?
Mange ernærings-spesialister hevder at ved å balansere kropps-kjemien til den optimale verdien mellom base og syre i forholdet 80/20, vil du optimalisere helsen. Da må du innta det riktige forholdet mellom base- og syredannende matvarer. Her holder ikke den vanlige matvare-pyramiden, den er syredannende, hevdes det.
Dr. Fedon Lindberg støtter en diett som gir nok basedannende matvarer, uansett om det forklares ut ifra syre- base balanse, eller andre faktorer:
Grønnsaker, ikke-animalsk protein, rå matvarer og rent vann.
Unngå syre-fremmere som kjøtt, sukker, korn og gjær.
Ifølge toneangivende ernærings-eksperter, kan en syrefremmende diett over tid   være årsak til en rekke plager og kroniske sykdommer, som:

Mangel på energi
Opphopning av væske i kroppen
Overvekt/fedme
Oftere syk/forkjølet
Hodepine
Beinskjørhet
Hjerte/karsykdommer
Kronisk utmattelse
Smerter i muskler og ledd

For sur
Blodet vårt er svakt alkalisk med normal pH-verdi mellom 7,35 og 7,45.
Teorien bak  en diett som er svakt alkalisk, er å tilpasse dietten mer til blodets egen pH- verdi. Altså spise mer slik vi gjorde før.
Ubalanse i syre/base over tid tvinger kroppen til å nøytralisere det sure miljøet. Dette gjør den ved «å stjele» av kroppens lagre av alkaliske mineraler: kalsium, magnesium, kalium og natrium. Målet er å gjenopprette pH balansen i blodet.
Vi utarmer altså oss selv.

Fordeler uansett
-Økt bevissthet rundt syre-basebalansen gir  uansett positive virkninger for kostholdet vårt, sier Lindberg.
-Dietten støtter prinsippet om at vi bør spise mer frukt og grønt, og mindre kjøtt og cerealer. Jeg fremmer «smart middelhavskosthold» når jeg gir kostholdsråd. Men hvorvidt alle mulige plager kan forklares ut i fra syre-base balansen i kosten, er tvilsomt. Det finnes ikke nok forskning for å bevise dette.
-Et typisk vestlig kosthold er både høyglykemisk og syredannende. Over tid kan det forårsake eller bidra til flere helseplager og kroniske sykdommer. Og det kan bidra til å svekke kroppens avgiftings-system, da akkumulerer kroppen toksiner, altså giftstoffer.
Celler som samler for mye toksiner sender ut betennelses-signaler, og kan gi betennelsessykdommer som diabetes, psoriasis, fibromyalgi, kreft, og hjerte- og karsykdommer.

– Det viktige stikkordet er balanse, sier Fedon Lindberg.

  • Fedons råd
  • Spis frisk frukt og grønnsaker til så mange måltider som mulig hver dag.
  • Lag maten selv så lang det går.
  • Spis rene proteiner fra fisk, skalldyr, fjærkre og kjøtt.
  • Benytt belgfrukter som kikerter, linser og bønner.
  • Spis sunne fettsyrer fra jomfrupresset oliven- raps og nøtteoljer samt nøtter og avokado.
ANNONSE
Del på:
Ranger denne artikkelen