KOSTREFORM

Fettlever av frukt

Så du tror at fettlever alltid skyldes mye alkohol? Tro igjen. Og vær bevisst din frukt.

Av lege Geir-Inge Marøy Østensen

Er fruktmåltidet i barnehagen helsefremmende? Jeg gir heller barnet mitt egg.
NAFLD non-alcoholic fatty liver disease – ikke-alkoholisk fettleversykdom – er leverens fruktige manifestasjon av metabolsk syndrom.
En av årsakene kan være overdrevet inntak av fruktsukker. Sykdomsprogresjonen i NAFLD er raskere og fører fortere til leverkreft enn vanlig alkoholisk fettleversykdom. Ennå vet vi ikke helt hvorfor.
Fruktsukker har i flere dyreforsøk vist:

  •  forbigående insulinresistens rett etter et fruktmåltid
  • økning i fastende blodsukker
  • mer enn fordobling av triglyserid-nivået i blodet
  • tendens til økt fettavleiringen rundt indre organer i større grad enn inntak av andre typer karbohydrater

Alle disse forandringene er målbare kun to uker etter oppstart av en fruktbasert diett. For at kroppens celler skal fungere som de er ment, er de avhengige av energi. Men fruktose har den egenskap at det tapper cellene for ATP – cellenes hovedkilde til energi, og da forstyrrer blant annet cellenes fettsyreforbrenning.
Dette fører til danning av frie radikaler i cellenes mitokondrier som kan skade cellenes DNA. Dessuten til stress i cellenes proteinfabrikker – det endoplasmatiske retikulumet – samt at fruktose stimulerer danning av urinsyre.

Alkohol og fettlever

Folk flest tenker på overdrevet alkoholforbruk når de hører om fettlever. Og det er riktig; mye alkohol kan føre til opphoping og lagring av fettstoffer, spesielt triglyserider, i levercellene.
Leveren blir som dråper fylt med fett fordi det er levercellene som først nedbryter alkohol og andre giftstoffer. Deretter tar leveren seg av sine mange andre oppgaver. Leveren får rett og slett ikke prioritert fettstoffene, som dermed hoper seg opp.
Rent anatomisk vil en se en mye forstørret lever som er gul, glatt og kjennes litt «sprengt» ut.
Hvis ikke alkoholinntaket stoppes, kan vanlig fettlever gå over til å bli såkalt alkoholisk hepatitt, leverbetennelse, og/eller cirrhose – skrumplever. Deretter kan andre komplikasjoner oppstå:

  • blødninger fra åreknuter
  • oppsamling av væske i bukhulen
  • påvirkning av hjernen, nedsatt bevissthet
  • leverkreft

Alt skyldes opphopning av ammoniakk i blodet. Enkel alkoholisk fettlever er som regel helt reversibel hvis alkoholkonsumet stopper før sykdomsbildet får fortsette. Leveren vil oppta normal funksjon etter to til fire uker. Fortsetter alkoholforbruket, vil sykdommen få utvikle seg. Men det er altså ikke bare alkohol som gir fettlever.

Fruktsukker øker fettproduksjonen

Vær bevisst din frukt. For fruktose spesielt lipogent, altså har det en spesiell evne til å sette i gang fettproduksjonen.
En sentral del i utviklingen av NAFLD er at levercellene selv begynner å produsere fett (de novo lipogenese). Fruktose transporteres direkte til leveren etter absorpsjon fra mage-/tarmkanalen.
I leveren omformes fruktsukker til triglyserider. Her er konsentrasjonen av disse fettcellene mye høyere fra fruktsukker sammenlignet med andre sukkerstoffer.
Med triglyserider øker produksjonen av alle de enzymer som deltar i leverens egen fettproduksjon. Altså som en ”positiv” forsterkning.
Fruktose er uavhengig av insulin. Selv om en person skulle lide av metabolsk syndrom eller diabetes og kunstig regulere insulin-nivået, vil fruktose stimulere til fettdannelse.
Disse mekanismene kan vi følge genetisk fordi fruktsukker induserer et enzym, SREBP1c, i leveren som setter i gang dens de novo lipogenese.

Fem om dagen?

Resultatet er en nedadgående spiral av uheldige hendelser. Det som startet som inntaket av sunn frukt i tråd med 5-om dagens anbefalinger, ender opp med at

  • cellenes energi blir tappet
  • frie radikaler dannes
  • levercellene danner egne fettstoffer i frustrasjon over fruktsukkeret som flommer over fra tarmene via portvenen

Frukt promoteres av de fleste miljøer innen kosthold og helse. Få sår tvil om sannheten i disse påstandene: vi skal helst spise fem porsjoner frukt og grønt om dagen.
Det er til og med akseptabelt å erstatte en frukt med et glass juice, og banan blir sett som et godt og fullverdig mellommåltid. I barnehagene er det helt vanlig å ha et eget måltid – fruktmåltidet ­- en gang mellom lunsj og middag.

Livreddende og livstruende

Frukt inneholder noen næringsstoffer, men fremfor alt: det er søtt og godt. Dessuten historisk en livredning ved manko på fett og proteiner rundt oss.
Mat er følelser. Derfor er diskusjonen om hvorvidt frukt er sunt eller ikke nesten umulig. Bare prøv med dine nærmeste.
Vi kan derimot gjøre noe for oss selv og våre kjære, nemlig erstattet en av de fem om dagen med for eksempel et egg. Egget er jo også rundt og dekket av skall…. til og med en plomme i midten!
Mye sunnere er det også fordi fett i seg selv kan motvirke effekten av fruktsukker og reversere nydanningen av fett i leveren. Kanskje er det ikke like populært å åpne matboksen med egg i under fruktmåltidet, men…

 

Les mer fra PubMed.

Referanser:

1) Softic S1,2, Cohen DE3, Kahn CR4 (2016). Role of Dietary Fructose and Hepatic De Novo Lipogenesis in Fatty Liver Disease. Dig Dis Sci, Epub ahead of print.

2) Lírio, L. M. et al. (2016). Chronic fructose intake accelerates non-alcoholic fatty liver disease in the presence of essential hypertension. Journal of Diabetes and its Complications, 30(1), 85-92.

3) Siddiqui et al. (2015). Comparative study of the modulation of fructose/sucrose-induced hepatic steatosis by mixed lipid formulations varying in unsaturated fatty acid content. Nutrition & Metabolism, 2015,12:41

4) Matthew M Yeh et al. Pathology of Nonalcoholic Steatohepatitis. URL: http://emedicine.medscape.com/article/2038493-overview

ANNONSE
Del på:
Ranger denne artikkelen