KOSTREFORM

Hekta på yoga

– Det er to ting du ikke kan bløffe: pusten og magen. Yogalærer Siri Tuseth (41) mener alt blir bedre med yoga.

Julia Schreiner Benito
Foto: Siri Tuseth og Arne Bru

Fra da av var det klart: dette skal jeg gjøre så mye jeg kan!

Det var den dagen i København. Hun tusler på overfleksible, skjelvende knær gjennom Nørrebroparken, 24 år.
Yogatimen har vært grei nok, selv om læreren var litt sur. Kroppen kjennes som kokt spagetti, men likevel, det er denne følelsen, en visshet:
”I yoga har jeg kommet hjem. Det er dette jeg skal gjøre.”
– Som om kroppen forstod at yoga er å innhente, ikke bare bruke energi. Fra da av var det klart: dette skal jeg gjøre så mye jeg kan!

Siri Tuseth er hekta på yoga

Kroppen bråkte

Hun vokste opp med fotball og løping på hypermobile ledd i Verdalen.
Lite visste hun hvorfor knærne kranglet og korsryggen murret.
I studietiden og senere i jobb som sosionom snakket kroppen stadig fra vrangsiden: migrene, forkjølelser, muskelknuter, senebetennelser…
Hun trålet helsekosten, akupunktøren, kiropraktoren og fysioterapeuten.
– Gleden er at jeg som 22-åring oppdaget at jeg måtte til årsaken av ubalansen.

Yoga er beinhard disiplin og forsakelse, men ikke prestasjon.

På matta

I København fant hun altså sitt eureka, siden har hun vært på matta.
– Jeg ble forelsket, brukte alle pengene mine på klasser, bøker og workshops. Det har jeg vel egentlig fortsatt med, ler hun.
-I yoga fant jeg svar. Og matten er jo bare å rulle ut.
På matta finner hun alt: trening, ro og mentalt arbeid.
-Jeg var så sliten av prestasjonsjag. Yoga er beinhard disiplin og forsakelse, men ikke prestasjon.
I dag driver Siri yogastudioet og -skolen Satya Yoga i Stavanger og Sandnes.
Dessuten bidrar hun i Berit Nordstrands bok ”12 år yngre på 12 uker.”

Siri på matta.
Foto: Arne Bru

Yoga for tarmen

Siri mener dagens stress og stillesitting kan forklare hvorfor yoga er blitt så populært.
– Yoga hjelper for det meste, også tarmen. Vår fordøyelse blir typisk nedsatt når vi sitter for mye. Dessuten går stress utover pust og næringsopptak. Vi puster hektisk, kroppen får ikke nok oksygen eller velfungerende avfallssortering.
-Stress nedsetter organfunksjonen fordi kroppen tror at vi er i kamp eller fare der vi trenger ekstra energi til armer og bein.

Yoga som medisin

Hva hjelper det å være sunn utenpå om du ikke tar et oppgjør med det travle livet på innsiden, undrer Siri.
– Der står yoga i særstilling.
– Målet er stillhet, en som ikke gir stillstand, men utvikling.
-Kroppen holder seg sterk og vital på innsiden. Vitaliteten gir ro.
Sykdom knyttet til muskel og skjelett er i dag vanligste årsak til sykefravær og uføretrygd i Norge.
– Klart du får vondt i ryggen om du ikke går på do!
-Ryggen ligger jo nær tarm og nyrer, en tregt fungerende tarm kan presse mot rygg og underliv. Så mye informasjon kan hentes fra tarmen!

Yoga brer om seg

Livet leves forover

Hun kaller yoga antigravitasjonsarbeid: godt for indre organer, løft og letthet.
-Når du vrir overkroppen, for eksempel. Vridninger gir økt sirkulasjon rundt vitale organer som nyre og lever. Det gir bedre næringsopptak. Innsiden trenger plass for å fungere, press og trengsel gir ingen blomstring.
-Vi lever forover, er lite her oppe, nede, bak og til siden, sier Siri og bøyer seg hit og dit bak kafebordet.
-Vi ser, tenker, går, sykler og kjører forover. Når gikk du baklengs sist? Klatret i et tre? Mennesket er laget for allsidighet.
Siri gestikulerer i formidlingsiver: vi må stå mer, gjerne opp ned, mener hun.
-Da får du lengde i magen og løft i ryggraden – fra bekkenbunn til topp. Innsiden blir sterk, rank og fungerer bedre.

Går an på gress også

Om du ikke strekker deg og styrker ditt indre, krymper du.

Erkjennelse via tarm

Du har kanskje hørt eldre mennesker klage over blæren?
-Om du ikke strekker deg og styrker ditt indre, krymper du. Det kan gi gallestein, nedsatt nyrefunksjon og appetitt, sier Siri.
Hun kunne nok forblitt slik her på kafeen, i bevegelse bak bordet. Men hun har et fly å rekke hjem til Stavanger.
Må bare skyte inn noe viktig først:
– Mage og tarm er et emosjonelt senter. Om du ikke liker deg selv, kjennes det.
-To ting kan du ikke bløffe: pusten og magen.
– Ikke røm unna erkjennelseskanalene dine, men begynn der. Da blir det mindre skummelt å være menneske.

Siri inspirerer under Stavanger yogafestival

Yoga

  • En gammel filosofi og metode for indre balanse og stabilitet.
  • Årtusener gamle teknikker for å roe sinnet via fysiske øvelser, pusteteknikker og meditasjon.
  • Ulike sekvenser på matten som styrker kroppen fysisk og mentalt, samt avspenningsteknikker som demper stress og restituerer.
  • Ulike retninger, mange med utspring fra BKS Iyengar/ Iyengar yoga og Pattabi Jois/Ashtanga Yoga. Disse lærerne gjorde yoga kjent for mange i vesten.
  • Uavhengig av hvilken type yoga, er filosofien felles med Patanjali Yoga Sutras.
  • Stadig voksende marked for yoga som avhjelper livsstilssykdommer og plager moderne mennesket får
  • Styrker fysisk og mentalt.
  • Sivananda og Kundalini er to store retninger.

Litteratur
Andries Kroese: Stress. Meditasjon, yoga, avspenningsteknikker.
Ole Jacob Madsen: «Det er innover vi må gå».
Alistair Livingstone: Yoga som gir energi.
Jon Kabat-Zinn m.fl.: Mindfulness – en vei ut av depresjon og nedstemthet.

Mer fra Kostnytt:
Bortkastet å trene for vektnedgang
Ekspert: dropp frokost, spis om kvelden
Gry Hammer brukte mat som dop.
Mireen oppga reklamejobben for å dyrke spirer.

 

 

ANNONSE
Del på:
Ranger denne artikkelen