KOSTREFORM

Ned i vekt – men hvor blir fettet av?

 Vet du svaret? Da er du ganske alene!

Av gründer Thor Foseid, som i 20 år har drevet uavhengig, klinisk testing innen ernæring. Thor driver tjenesten ”Spør Thor” på Facebook – en lukket gruppe for varig vektreduksjon. Interessert? Send forespørsel til gruppen.
Redigert av Kostnytt 5.1. 2017

  • Mange velger diett framfor varig endring.
  • Kynisme får herje der kunnskap mangler.
  • Den enkelte taper, spekulanter vinner.

Hvor blir fettet av?
Da en gruppe treningsinstruktører og ernæringsrådgivere fikk spørsmålet, ble de svar skyldig.
Av leger var det 3 av 10 som visste svaret.

Er det rart folk er forvirret?
Når ikke engang leger forstår prosessen, åpner det for utspekulert fortjeneste på slankepreparater.
Det erfarte jeg forleden da jeg var innom helsekosten på Gran Canaria.

– To piller er nok for å gå ned i vekt, sa innehaveren, ellers kjent for sin kunnskap. Han løp bort til en hylle, plukket fram et glass med ekstrakt fra en afrikansk kaktus.

Entusiastisk så han på meg og forklarte at ved å ta to piller – morgen og kveld, så forsvant fettet i løpet av kort tid.
Det virket som om han trodde det!

Jeg spurte hvor det ble av alt fettet.
– Det blir bare borte, sa han ivrig.
– Fett kan ikke bare kan forsvinne, sa jeg.
– Kroppen må forbrenne det, og energien må benyttes til noe.

Diett eller varig endring

Da følte han nok at jeg ikke forstod. Han mente at nettopp forbrenning var unødvendig. Den afrikanske kaktusen fikk fettet til å fordufte…
-Bare se i hylla sa han, nesten tomt! Folk er helt ville!

Mange spør hvor raskt de kan nå sitt mål når de endrer kost.
Slik at de kan begynne å spise «normalt» igjen.
Altså: gå tilbake til det kostholdet som nettopp bidro til overvekten.

Mange overvektige ser for seg at en riktig diett kan fjerne overvekt i løpet av uker, så kan livet atter vendes til det gamle.
Jeg treffer også dem som etter å ha gått ned i vekt, klatrer tilbake til gamle ”høyder”.
– Dietten var feil, konkluderer de.

Så hvor blir fettet av?
Svar: avfallsstoffene fra fettforbrenningen skilles ut dels via lungene, vi ”puster fettet ut” –  og dels via urinen.

Thor Foseid

Forbrenningens abc

La oss ta en frisk person med normalt stoffskifte: kroppens kaloriforbruk/forbrenning kan deles i to.
For det første har vi en basalforbrenning  – den kan vi i liten grad påvirke – her forbrenner vi det antall kalorier som er nødvendig for

–       at indre organer skal få tilført den energien de trenger

–       et visst vedlikehold av kroppen

–       at kroppstemperaturen holdes konstant på 37 grader.

Det forbruket ligger normalt mellom 30 og 60 kalorier i timen, avhengig av fysikk, kjønn og alder. Det foregår både når vi sover og er våkne.

I tillegg kommer det kaloriforbruket som medgår når vi er fysisk aktive – alt fra å reise seg fra en stol til å løpe maraton.
La oss anslå at det ligger fra 500 til 1 000 kalorier per dag for en relativt passiv person.

Det betyr at kroppen vår normalt forbrenner mellom 1 200 og 2 500 kalorier daglig.
To forutsetninger må til for at forbrenningen skal hente kalorier fra fettlageret:

–       kaloriene vi inntar må være tilpasset våre gener

–       vi må innta færre kalorier enn det kroppen forbrenner

Først da vil kroppen ha behov for å hente energi (kalorier) fra kroppens fettlager. Det oppstår en negativ energibalanse som må kompenseres ved å hente manglende kalorier fra lageret.

Vi er ikke genetisk tilpasset raske karbohydrater, og hos personer med disposisjon for overvekt vil dagens «normalkost» resultere i både unormal fettlagring og økt kaloriinntak.
Disposisjon for overvekt avhenger av vår tarmflora – vårt mikrobiom.

Karbo-reduksjon øker fettforbrenning
Den kraftigste fettforbrenningen oppstår når vi senker inntaket av karbohydrater til mindre enn 25 g per dag, kombinert med kraftig kaloribegrensning.
Dette gir hormonbalansen tilpasset fettforbrenning som energi.
Når den kommer i gang, vil sultfølelsen bli kraftig redusert.

Thor Foseid

Forbrenningens matematikk

  • Vektnedgang tar tid.
  • Vektreduksjon følger noen naturgitte lover.
  • For personer som er svært overvektig (BMI 35 +):  de første kiloene forsvinner fort, en vektreduksjon på 10 – 15 kilo i løpet to uker er ikke uvanlig.
  • Disse kiloene består av kun vann – overskuddsvæske kroppen drenerer ut når kostholdet ikke lenger inneholder karbohydrater. Karbohydrater binder vann.
  • Etter to uker: typisk vil vektreduksjonen stanse.
    Videre vektreduksjonen skjer ved å redusere kroppens fettmasse.
  • Det tar tid
  • Muskelmassen vil raskt tilpasse seg  – det skjer parallelt med vektreduksjonen
    Forbrenningen reduseres i takt med vekttapet fordi muskelmassen er mindre.
  • Kroppen vil holde på fettet

Svinn i muskelmassen kan motvirkes ved økt fysisk aktivitet, men min erfaring er at få overvektige velger den metoden når de blir lettere.
Styrketrening er den mest effektive treningsformen når målet er å forbrenne fett, og det er derfor naturlig at vektnedgangen bremses kraftig etter hvert som vekten går ned.

Dessuten vil vektnedgangen stoppe opp i perioder – vi treffer noen vektplatåer. Slike kan vare opp til fire uker, og det har sin forklaring:
For kroppen er det i strid med evolusjonen å gi fra seg kilo som den har klart å spare opp.
Fra et historisk urinstinkt oppfatter kroppen økt vekt som verdifullt – klart den vil spare på den energien den har tatt vare på!

Fettet er nødvendig for å motstå tider med lite mat, historisk har perioder med hungersnød vært vanlig.
Dessuten: for hver gang du forsøker å gå ned i vekt, vil kroppens motstand øke.
Ved hvert slankeforsøk later det til at kroppen etablerer en form for resistent mot fett-forbrenning.
Derfor tar det lenger og lenger tid å bli kvitt kiloene for hvert nye slankeforsøk.

 

 

Thor Foseid

Tålmodighet…

Om du vil 10 kilo ned i fettmasse, må du regne med ett år på en kaloriredusert lavkarbo-diett.

Men jeg tror dessverre at vår helsekostmann på Gran Canaria er nær den «sannhet» mange overvektige velger å håpe på: at det finnes en mirakelkur for fettet.

ANNONSE
Del på:
Ranger denne artikkelen