KOSTREFORM

Livet er fett

Jeg pleide å unngå fett. Hadde jo lært at det var farlig. Men det rådet gjorde meg syk. Nå vet jeg bedre.

Av kostveileder Nina Husø

”Fett setter seg på innsiden av årene dine. Det er farlig for hjertet. Du blir overvektig. Mettet fett er aller farligst, og må for all del unngås.”
Jeg trodde på det.
Butikkene bugner av lettprodukter. Jeg visste ikke at de fleste er tilsatt ekstra sukker.
Jeg stolte på dem jeg trodde hadde kunnskap: kjøpte Brelett, lettrømme og skummet melk.
Det ekle fettet som lå på toppen av den kalde fårikålgryta? Jeg informerte min mor om faren, og fikk henne til å ta det av før gryten ble varmet opp.
Jeg var sikker på at du blir overvektig fordi du spiser mer kalorier enn du forbrenner.
Så når jeg spiste mye, trente jeg mer.
Nå vet jeg bedre!

Konstant sulten

Jeg tror de fleste overvektige gjør så godt de kan. De stoler på dem som ”har kunnskapen”. De gjør alt for å holde kalori-inntaket nede. De har lettprodukter i kjøleskapet.
De spiser ofte, og trener så mye de kan.
Likevel: det skjer ingenting, og mange går konstant sultne. Til slutt skriker hjernen etter sukker, og du går på en smell.
Hvorfor? Kan ”kunnskap” fra det offentlige være en årsak?
Vi blir anbefalt av myndighetene at ca 60 % av energiinntaket bør komme fra karbohydrater. Jeg pleide å starte dagen med en bolle frokostblanding med skummet melk. Etter et par timer var jeg utsultet. Jeg MÅ ha mat nå! Kvalm, skjelven og irritabel.
Kjenner du deg igjen?

Blodsukker og insulin

Sukker og karbohydrater får blodsukkeret til å stige. Hormonet insulin får det ned på normale nivåer igjen. Insulin er et livsviktig hormon som produseres i bukspyttkjertelen.
Det er også et vekst- og fettlagringshormon.
Når vi flere ganger daglig spiser sukker i en eller annen form, stiger blodsukkeret, og kroppen produserer ekstra insulin. Høye insulinverdier øker fettlagrene i kroppen. Særlig rundt magen. Fruktose kommer hovedsakelig ikke fra frukt, men fra sukrose.
Sukrose er det kjemiske navnet på vanlig husholdsnings-sukker, og tilsettes i mye forskjellig mat. Sukrose består av hele 50 % fruktose.
Tilsatt sukker har mye raskere opptak enn fruktose fra naturlige kilder.
Glukosen/sukkeret fraktes til leveren hvor overskuddet omdannes til fettsyrer. Mye fettsyrer i leveren øker verdiene av triglyserider i blodet.
Det kan i verste fall føre til utvikling av fettlever og hjerte-karsykdommer.
Flere studier viser sammenhengen mellom høyt inntak av fruktose og insulinresistens/diabetes typ2.
I tillegg kan sukker trigge noen reseptorer i hjernen og skape avhengighet.
Hadde jeg byttet ut frokostblandingen med et par bløtkokte egg, litt ost, kjøttpålegg og godt med ekte smør, og droppet brødet – da hadde jeg følt meg mye bedre mot lunsj.

I min mage føltes det daglige brød like stort og oppblåst som dette.

Fett gir ingen blodsukkerstigning og metter mye lenger.

  • Nå vet jeg bedre. Jeg har erstattet karbohydratene med gode fettkilder. Opp til 80 %.
  • Mye fordi jeg for tre år siden fikk diabetes1.
  • Jeg har aldri følt meg bedre. Blodsukkeret holder seg stabilt. Jeg føler meg mett lenge.
  • Fra å være avhengig av å ha mat tilgjengelig, spiser jeg nå to ganger hver dag.
  • Jeg slipper blodsukker-svingningene.
  • Fett inneholder mer energi enn karbohydrater.
  • Det er ikke det fettet jeg spiser som vil sette seg på innsiden av årene mine, men det fettet kroppen selv produserer av overskudd på glukose.
  • Har du problemer med å spise fett? Du er ikke alene. Kan det være fordi vi har lært at det er farlig?
  • Fett er viktig for mange funksjoner i kroppen. Barn trenger gode fettkilder for å utvikle en voksende hjerne og kropp. Mange av hormonene våre er avhengige av riktig sammensetning av fettsyrer.
  • Særlig er det viktig for kvinner. Både for fertilitet tidlig i livet, og ikke minst når man nærmer seg overgangsalder.
  • Dessuten: fett er ikke bare den hvite randen i fårikål-gryten. Fett er også avokado, valnøtter, brie, kokos og smør…
  • I dag føler jeg meg frisk. Jeg spiser mitt gode fett.

Nina falt i gulvet med dramatiske symptomer. I dag er hun nesten insulinfri.
Nina er veileder hos Senter for livsstilsmedisin.
Hennes blogg.
Les hele hennes historie her.
Om frukt og fettlever.

Fete råd

  • Unngå raffinerte oljer som solsikke, soya etc.
  • Spis rene, kaldpressede oljer fra kokos, oliven, raps – og linfrø.
  • Finn en god kilde til omega 3.
  • Spis ekte meierismør, gjerne økologisk om du kan.
  • Hold deg langt unna margarin og Vita hjertego’.
  • Unngå fettredusert, magert og light. De er tilsatt sukker.
  • Velg animalske fettkilder fra lam, svin, okse, vilt, fugl og fisk.
  • Økologisk kjøtt har bedre kvalitet. I tillegg mener jeg at dyrevelferd og bærekraftig produksjon er viktig.
  • Nøtter og frø er rike på fett og viktige mineraler. Jeg unngår dem som er stekt i dårlige oljer. Velger heller naturlige nøtter. Rist dem gjerne med salt og krydder.
  • Avokado, oliven og fete oster er super mat.
  • Jeg tilsetter litt fett til hvert måltid: heller olje over salaten, smører godt med smør på den tynne skiven. Har eggeplommer i smoothien, og kokosolje/melk i kaffen.
  • La juicen bli igjen i butikken. Spis heller litt frukt innimellom. Frukt inneholder de fibrene vi trenger for bedre å håndtere fruktosen og sukkeret i frukten.
    Juice gir raskt opptak av sukker i blodet.
  • Spis rikelig med grønnsaker i alle varianter. Det gir næringsstoffer.
  • Rotgrønnsaker inneholder for mye stivelse for meg med diabetes. Heldigvis vokser det mye godt over bakken også.

Oppsummering

  • Spis fett, proteiner og litt karbohydrater til hvert måltid.
  • Velg gode, rene kilder.
  • Unngå tilsatt sukker, også kunstige søtningsmidler.
  • Ha ro rundt måltidet. Kos deg med maten. Du vil raskt merke at humøret blir bedre fordi blodsukkeret er mer stabilt. Kanskje reduserer du midjemålet? Du vil få mer energi, bedre søvn, rett og slett bli en bedre utgave av deg selv.
Livet er fett Nina Husø

Jeg trenger ikke alltid ha mat i sekken når jeg går en tur. En solid, fet frokost holder energien oppe i mange timer.

Smør og eggeplommer er en av mine favorittfrokoster. Enkelt å lage, metter lenge og med masse næringsstoffer.

Smør med ramsløk. Perfekt til nesten all middag.

ANNONSE
Del på:
Tags
Ranger denne artikkelen