KOSTREFORM

Men hva spiser man?

 

De kommende uker deler vi maten vår! Hva spiser Mona, som har en autoimmun tilstand og må være ytterst forsiktig? Hva spiser Julia, som er frisk, slank og trener mye? (Drittkollega.)

 

Mona og Julia

Vi håper dere blir inspirert når vi i kommende uker deler våre menyer!
På kontoret hos oss tar vi mat og drikke dønn seriøst.
Spørsmålet kommer fortere enn vi får åpnet dataen: hva skal vi ha til lunsj? Kake?
Etter besøk hos Oslo Raw lever vi lykkelig villfarne om at kake er noe av det sunneste.
Lenge leve livsløgnen! Mona og jeg går først i toget under parolen: ja til nytelse! Heng deg på!

Julia spiser gjerne:

Frokost

Jeg prøver å ta tilskudd hver dag. I beste fall gir det bedre helse, i verste fall skjer ingenting. Da har jeg bare tapt penga…

  • Vitamin B, C og D
  • Magnesium
  • Sink
  • Arginin
  • Gurkemeie
  • Udo´s Choice (omega 3 og 6)
  • Joddråper (Etter at jeg fikk påvist jodmangel etter 28 dager på juice)
  • Dessuten drikker jeg masse vann med
    1/2 – 1 skviset sitron
    1 ss revet ingefær
    Sitron renser og er alkalisk. Ingefær er blant annet betennelsesdempende.

Hver dag har jeg mål om å vente med mat til jeg virkelig er sulten. Da mener jeg SULTEN, ikke bare » lyst på no, eller tror jeg er sulten fordi det er lenge siden jeg har spist.»
Jeg har steintro på periodisk faste – for helsen og vekten. Men målet om faste når jeg bare unntaksvis. Jeg småspiser kun fordi øynene og lykkehormonene vil det:

Litt ost, skinke og salat går ikke bare i barnas matpakke, men også til min munn. Dessuten må jeg jo smake på smoothien trollene får hver morgen, av:

  • kremfløte
  • kokosmelk
  • banan
  • Frokost til barna, mor smaker

    udos choice (hysj, det vet de ikke)

  • bløtlagte chiafrø (hysj, vet de heller ikke)
  • gelatinpulver (ville de fått fnatt om de visste at jeg hadde i)
  • frosne bær
  • alt går i supermaskinen

 

 

Når freden akk senker seg, drikker jeg en stor kopp kaffe med steamet havre- eller mandelmelk. Og unner meg hver deilige bit at 86% mørk sjokolade. En klarer ikke så mange.

Enkel lunsj!

Lunsj

Ofte en avokado jeg fyller med noe, og gjerne et kokt egg til. Fyll kan være:
sitron, salt, pepper
rekesalat
aioli
krepsehaler, dill og rømme

Middag

Igjen: jeg er fæl til å småspise underveis ved kjøkkenbenken. Hvordan klarer folk å la være?

Pizza med wrap som bunn

 

Ofte er jeg mett innen barna spiser. Da skammer jeg meg litt, men prøver å tilgi min reptilhjerne.
Det skjedde i går, da jeg laget verdens enkleste pizza til dem:
bunnen er store wrap
sausen er økologiske tomater fra boks/pakke som koker inn til tykkelse med:

 

 

  • hakket basilikum og/ eller andre grønne urter
  • hvitløk
  • salt og pepper
  • litt honning eller kokosblomstsukker til slutt
  • fyllet fortsetter med skiver av økologisk kvalitetspøsle eller skinke/jalapeno/løkringer/revet ost
  • er barna modige, tåler de litt ruccola på toppen etter steking

Inn i ovnen på 250 grader og lykkelige barn
Lag litt ekstra – pizzaen funker kald i matpakken også!
For mer voksen pizza, lag fyll av spinat og feta i stedet. Denne er vegetar:
tin frossen spinat, ha i gryte med:

  • hakket, brunet løk
  • hvitløk
  • litt fløte
  • salt/pepper
  • feta
  • topp med vanlig, revet ost – stek på 250 grader ca 10-15 minutter

Denne kan absolutt lages med kjøtt/fisk/skalldyr også!

Kvelds/snacks

Jeg forsøker å ikke spise etter klokken åtte, men er svak.
Så det blir ofte et knekkebrød eller tre med brie. Eller jeg finner middagsrestene.
Og veien til den mørke sjokoladen er aldri lang…

Flere oppskrifter:
Peanøtt- og sjokoladekake
Hummus
Bærgrøt
Crispy duck-salat

ANNONSE
Del på:
Ranger denne artikkelen