KOSTREFORM

Men hva spiser man?

De kommende uker deler vi maten vår! Hva spiser Julia, som er frisk, slank og trener mye? (Drittkollega.) Hva spiser Mona, som har en autoimmun tilstand og må være ytterst forsiktig?

Av Mona Vagmo

Vi håper dere blir inspirert når vi i kommende uker deler våre menyer!
På kontoret tar vi mat og drikke høyst alvorlig.
Her skåler vi i vinglass med sitronvann. Her er tirsdag ypperlig for peanøtt- og sjokoladekake.  Her er nyte yndlingsordet.
Uten tvil: etter at jeg la om kostholdet, kuttet korn, melk, sukker og ferdigmat spiser jeg bedre enn noen gang!
Livet er for kort for industriprodusert!

Se hvor godt jeg spiser – uke 18

Frokost
Hver dag tar jeg litt tilskudd, med mindre jeg faster. Nå tar jeg:
Vitamin B
Magnesium og kalsium
Sink
Arginin
Lecitin
Udo´s Choice (omega 3 og 6)
Joddråper (Etter at jeg fikk påvist jodmangel etter vannfasten har jeg tatt store inntak.)

Dessuten en kopp kokt vann med
1/2 – 1 skviset sitron
1 ss revet ingefær
1 ss gelatin
Sitron renser og er alkalisk. Ingefær er blant annet betennelsesdempende. Proteinet gelatin er god for tarm, og gir blant annet kollagen, som styrker hud og hår.

I det siste har jeg også begynt å ta 2-3 ss olivenolje for å kjenne meg mett uten frokost. Jeg spiser helst mitt første måltid rundt lunsj.
Jeg er ikke spesielt glad i fett, men har fått rådet fra mange. Jeg synes olivenolje smaker godt, kokosolje sliter jeg med…

Lunsj
Salat fra Rema1000 – butikken ligger rett ved kontoret, de har gode ferdiglagede salater.
Quinoasalaten er min favoritt!

Middag
Grillet kyllingspydd:
Skjær bryst i biter, pensle lett med olivenolje og krydder. Jeg bruker litt forskjellig – men ikke paprika og chili!
Etter at jeg spiste meg frisk, lærte jeg at mange med autoimmune tilstander reagerer på gruppen «nightshades«.
Nå er favoritten en blanding av urtesalt og koriander.
Jeg trer kyllingbitene på et spidd, men lar det være litt rom mellom slik at alle overflater blir varmebehandlet.

Grønnsaker grilles for seg.
Det er stor variasjon i hvor lenge de kan ligge på grillen, derfor griller jeg dem separat.
Asparges er i sesong, og egner seg flott på grillen. Knekk av den nederste delen.
Grill dem i ca 5 minutter. Snu ofte.
Fennikel er også super på grillen. Jeg skjærer den i skiver, den trenger omtrent samme tid som aspargesen.

Søtpotet-fries. Hakk gjerne opp litt dill til!

Ovnsbakte søtpotetfries er supergodt til.
Det lager du enkelt ved å skrelle søtpoteten, skjære den i skiver og deretter i staver, blande inn litt olivenolje.
Stek i ovn på 225 grader i ca 20 minutter.
Strø over litt madonsalt.
Server med aioli; majones piskes lett med en god skvis sitronsaft og et fedd revet hvitløk. Smak til med litt salt.

Kvelds/snacks
Jeg forsøker å ikke spise så mye etter klokken åtte, avhengig av tidspunktet for middag.
Dessuten hvor motivert jeg er til å la tarmene hvile (periodisk faste).
I kjøleskapet har jeg alltid oliven! Med litt vannkefir er det ypperlig kveldssnacks!

 

 

 

ANNONSE
Del på:
Ranger denne artikkelen