KOSTREFORM
Min Nye Forstaelse

Min nye forståelse

Jeg lot meg lure. Min kamp mot vekten og helsen ble kontinuerlig. Så leste jeg en bok. Og kastet alt av sukker og kornprodukter.

Tekst: Torunn Marie Moholdt, psykiatrisk sykepleier og kostholdsveileder TM

Jeg trodde jeg kunne mye om mat og trening. Men min kamp mot dårlig helse og overvekt ble stadig tøffere. Min ”kunnskap” baserte seg på sykepleiestudiene, statens ernæringsråd og egen erfaring. Jeg TRODDE jeg kunne mye…
Min nye forståelse startet da jeg for fem år siden leste lege Sofie Hexebergs bok: ”Frisk med lavkarbo. Nytt liv med riktig mat”. Jeg ble overrasket over alle historiene om folk som fikk et bedre liv ved å erstatte karbohydrater med fett.

Jeg kuttet ut brød, skummet melk og frukt.

Så jeg kastet alt av sukker og kornprodukter. Jeg kuttet ut brød, skummet melk og frukt. Og jeg sluttet å frykte det mettede fettet som jeg hadde lært var farlig. Inn kom mer grønnsaker, egg, smør, olivenolje, kokosfett, kokosmelk, kjøtt og fisk.
Siden den gang har jeg levd på lavkarbo/ LCHF.

Stress og press

Tidligere var mat og trening stress og press. I dag er jeg ikke redd for å legge på meg, jeg spiser og trener med glede. Min helse er blitt uendelig mye bedre.(Se lenger ned.)
De skadelige effektene av for mye karbohydrater og for lite fett skjer over mange år. Dermed er sammenhengen mellom mat og helse lett å overse. Jeg tror vi er blitt lurt til å tro på noe som aldri har vært påvist, jeg var en av dem.

 

Jeg trodde at korn ga mye næring.

Bedre uten brød

Helsedirektoratets anbefalinger er at maten vår består av opp til 60 prosent karbohydrater (3). Min ektefelle kunne spise åtte brødskiver om dagen og drikke en liter melk, han kom fort opp i 350 gram karbohydrater bare på  ”sunn” mat. Jeg trodde at kornprodukter er fulle av næringsstoffer.
I dag vet jeg at næringsinnholdet i brød er begrenset. Ut ifra evolusjonsteorien er vi mennesker kjøttetere.
Fem om dagen?
Frukten i dag er mye søtere enn for 50 år siden. Frukt kan gi fiber og vitaminer, men den har også mye fruktose. Nyere forskning viser at mye fruktose kan bidra til fettlever.

Fra langsom til kjapp mat

Hvor sliten jeg var når jeg kom hjem etter å ha hentet to barn i barnehagen etter jobb… Og så sultne vi var!
Da den hjemmeværende husmoren ble borte, forsvant familiens kostholdsekspert. Hun som hadde laget naturlig, næringsrik mat. Hos oss fant vi raske, enkle, halvferdige eller helferdige produkter.
Maten skulle være mettende, rask og billig. Den ble også full av raffinerte karbohydrater, og fattig på protein, fett, vitaminer, mineraler og sporstoffer.
Jeg har lært å lese innholdsfortegnelsen når jeg handler. Visste du at tacokrydder  inneholder mest sukker? At Santa Maria Guacamole dip består av 1,5 prosent avokado?

Det var fantastisk å oppdage at jeg kunne spise meg frisk. Uten medisiner og bivirkninger.

– For god til å være sann, mener mange om min helsehistorie. Slik avskriver de den.
En hører ofte: ”Så rart at han døde så ung, han som levde så sunt. Ikke røykte eller drakk han, og så flink han var til å trene…” Kanskje bør vi se mer på kostholdet…
Som det sies: ”Den dagen du våkner etter fylte 50 år uten smerter, er du død”. Jeg er 64 år og våkner uten smerter!

Dette skjedde etter at jeg økte fettet og minimerte karbohydratene:

  • Problemene med mye gass i magen ble borte.
  • Hver morgen var jeg stiv og vond i kroppen. Jeg stivnet også når jeg satt stille. Dette ble borte.
  • Smertene i hender og føtter forsvant. Jeg kan gå på høye hæler, og jeg kan trene uten vondt i ankler/føtter. Jeg kan gripe og skru bedre enn jeg har klart på mange år.
  • Håret mitt ble mye mindre fett.
  • Huden er blitt glatt og fin.
  • Jeg trenger ikke lenger fuktighetskrem, og tørr, kløende og sår hud på vinteren er historie.
  • Pusteproblemer og høy puls ved anstrengelser er borte. Dette var jeg til utredning for tre ganger og ble anbefalt å ta betablokker.
  • Jeg har ikke hatt lungebetennelse, astma, og ikke brukt inhalasjonsmedisin siden oppstart av LCHF.
  • I vinterhalvåret slet jeg tidligere med dette.
  • Det ble slutt på rennende øyne og infeksjoner. Tidligere medførte det ofte at jeg ikke så klart.
  • Jeg har i mange år hatt en fettklump i hvert øye (pterygium nasalt), som ble større. Disse har minket.
  • Daglig og glattere avføring og derfor betydelig mindre problemer med hemoroider.
  • Slimhinnene ble glatte igjen.
  • Ikke belegg på tennene om morgenen.
  • Betydelig mindre glemsk, dette fortvilet meg tidligere.
  • Jeg hadde perioder med svimmelhet og slet med dårlig balanse. Det er historie.
  • Jeg fikk stadig flere føflekker, noen store og stygge. Etter LCHF har jeg bare kunnet skrape dem vekk, og de har ikke kommet tilbake.
  • Jeg fikk fettklump i min høyre hånd i 2013 (indurasjon i høyre håndflate, sannsynligvis begynnende Dupuytrens kontraktur). Denne har blitt borte.
  • Jeg har bedre humør og overskudd, kroppen fungerer supert.
  • Jeg gikk ned i vekt uten å slanke meg.
  • Jeg begynte å spise LCHF for å bli frisk, nå spiser jeg nydelig mat uten å telle en kalori.
  • Jeg har gått ned 12 kilo, og jeg holder meg der.
  • Jeg spiser når jeg har behov for mat, og jeg går aldri sulten. Søtbehovet er borte.
  • Min metabolske alder
  • (Tanitavekt) endret seg fra 66 år til 46 år i løpet av få måneder. Dette var for to år siden og jeg var da 60 år.
  • Livvidden endret seg fra 92 til 76. Jeg hadde en BMI på 28,3 (overvektig). Den er nå 22,3 (dvs at jeg er normalvektig)
  • Når jeg en sjelden gang tillater meg å skeie ut litt, har jeg en kropp som fort sier i fra at dette ikke er bra, spesielt leddene. Dermed er det lett å la være.
  • Vekten har holdt seg stabil i 2 ½ år, og jeg er friskere enn jeg har vært på mange år.

Jeg er så fornøyd med livet!

Mitt eksperiment:

De siste i 2 ½ år har jeg sjekket blodsukkeret mitt. Det er nå stort sett stabilt mellom 5 og 6 hele døgnet
En dag spiste jeg middag etter statens anbefalinger, og sjekket blodsukkeret. Middagen hadde 600 kcal og bestod av: 2 fiskekaker, 16g smør, 200 g poteter, 1 gulrot, 100g hodekål. Dessert: 1 banan. (Maten bestod da av 55% karbohydrater, 15 % protein og 30 % fett).
Blodsukkeret før maten var 5,2. Etter ½ time var det 11,8. Kroppen min brukte 2 ½ time på å normalisere blodsukkeret. Etter 2 timer sovnet jeg.

ANNONSE
Del på:
Ranger denne artikkelen