Mange sliter med plager fra ulike betennelsestilstander i ledd, muskler og bindevev. Visste du at de fleste kroniske sykdommer starter med en liten betennelse?
Spis maten som kan dempe!

Av lege Berit Nordstrand

Lege Berit Nordstrand

Betennelser kan gi smerter, hovenenhet, væskeansamlinger, redusert bevegelighet og dårlig nattesøvn.
Dagens behandling er for det meste smertestillende tabletter, men slike bedrer ikke selve betennelsen.
Forskning viser at ubalanse i matfatet kan øke nivået av betennelsesstoffer i kroppen.

Demp betennelser med mat!

Et omfattende litteratursøk på betennelsesdempende mat viser at den betennelsesdempende effekten avhenger av alle ingrediensene i kostholdet ditt. Altså ikke en enkelt matvare.
Sliter du med betennelser, kan du altså inkludere flere ingredienser i kosten som demper betennelser.
Samtidig kan du redusere inntaket av ingredienser som synes å øke betennelser.

Mye helse i den greske!

Se mot Middelhavet!

Typisk vestlig kosthold med mye rødt kjøtt, mettet fett, raffinert mel og sukker er assosiert med høyere nivå av betennelsesstoffer i blodet.
Forskning viser at middelhavskosthold med mer hele korn, nøtter, frø, frukt og grønt, olivenolje og mindre rødt kjøtt og mer fisk, gir mindre betennelse.
Ingefær og gurkemeie  kan redusere betennelsesreaksjoner i kroppen. Antioksidantene i krydder tåler koking.
Her er studien om ingefær. Og her.
Studie om gurkemeie.
Forskning om betennelsesdempende mat.

Fermentert kan gjøre frisk!

Spis mer

Friske bær, frukt og grønne bladgrønnsaker  lag en antioksidantrik smoothie, for eksempel!
Antioksidantrike krydder og urter, særlig ingefær, hvitløk og gurkemeie.
Fet fisk med omega-3-fettsyrene EPA og DHA. Gjerne også tilskudd av fiskeolje tilsatt vitamin D
Umettet fett fra oliven, avokado, nøtter og planteoljer. Flerumettet fett finner du i oliven, fete fiskeslag, fiskeoljer, valnøtter, linfrø og linfrøolje. Tilsett gjerne litt linfrøolje i smoothies.
Extra virgin olivenolje eks. som dressing til salater og over skivede tomater
Fiberrik mat i form av grove kornprodukter, nøtter og frø og fiberrike frukt, bær og grønnsaker.
Velg frukt og bær med lav GI (lavere og langsommere blodsukkerstigning) som:
bringebær, jordbær, blåbær, solbær, krekling epler, pærer, brokkoli, spinat og rosenkål.
Usaltede, rå nøtter – spis en håndfull daglig
Fermentert mat og drikke – sikre deg litt daglig inntak.
Syrnede meieriprodukt med naturlig gode bakteriekulturer eller tilsatt probiotika.
Kos deg med grønn te.
Ha alltid en nøtteskål med biter av mørk sjokolade stående fremme.
Bruk mer ingefær og  hvitløk; ypperlig i wokretter.
Lag  avokadodip og tomatsalsa, valnøttpesto eller ruccolapesto.
Få i deg gurkemeie, chilipepper og kanel i blåbærsmoothie.
Lag hjemmelaget knekkebrød og frokostblanding.
Ta gjerne 2 ss tran hver dag.
Lag grønn smoothie (med kiwi, bladgrønt, paranøtter og linfrøolje).
Saltbak rødbeter i stedet for poteter til hvert måltid.

Blåbærsmoothie!

Spis mindre

Ferdigmat med bearbeidet fett, transfett og palmeolje. Lag mest mulig fra bunnen av rene råvarer.
Rødt kjøtt
Spis mindre av karbohydratrike matvarer, eks. poteter
Kutt ut raffinerte karbohydrater dvs. hvitt mel, pasta og sukker
Omega-6 – vanlig kilder inkluderer solsikkeolje og palmeolje

Studie om ingefær

Effekten av ingefær viste seg å være betydelig etter seks måneders behandling i en studie fra Universitetet i Tel Aviv på 29 pasienter med artritt i kne (ref. Osteoarthritis Cartilage 2003 Nov).
Studiedesignet er av ypperste kvalitet: dobbelblind, randomisert, placebokontrollert, crossover over seks måneder.
Det ble brukt 250 mg ingefærekstrakt daglig. Hevelser, smerter og bevegelighet ble betydelig bedre i gruppen som fikk ingefær.
Forskerne konkluderer at ingefær er en av naturens antiinflammatoriske kilder.
Verdt å forsøke i alle tilfelle av leddbetennelser, senebetennelser og andre muskelskjelettlidelser.
Man tror den antiinflammatoriske komponenten i ingefær er gingerol. Prøv fersk ingefær; billig og lett tilgjengelig.

Berit Nordstrand: -Ønsker ikke å bli fremstilt som superkvinnen. 

Ingefærtips

Hva med å kutte ingefær i biter og ha i avkjølt kokt vann med sitron?
Tilsett revet ingefær til olivenolje eller hvitvinseddik, en flott salatdressing.
Tilsett revet ingefær når du lager juice av grønnsaker og frukt.
Kos deg med sushi og syltet ingefær.
Tilsett ingefær i wok og i supper.